Live de la Torino: Mahler și Schoenberg sub bagheta lui Fabio Luisi
27 ianuarie este o dată cu o semnificație specială: Ziua Internațională în memoria victimelor Holocaustului iar în stagiunea Orchestrei Naționale a Radiodifuziunii Italiene, la Torino, concertul pe care Radio România Muzical îl transmite în direct, are un astfel de mesaj deosebit. In 2005, Adunarea Generală a Națiunilor Unite a decis - după ce s-au marcat șase decenii de la intrarea armatei sovietice în cumplitul lagăr al morții de la Auschwitz (chiar în această zi a calendarului lui 1945) - ca această dată să fie dedicată memoriei victimelor și nu doar celor peste un million care au trecut prin cel mai mare lagăr de concentrare al regimului nazist, ci tuturor celor care au trecut prin ororile Holocaustului.
Sub bagheta dirijorului Fabio Luisi, Orchestra RAI propune la Auditoriul "Arturo Toscanini" din Torino un program cu doar două lucrări, a doua fiind monumentala Simfonie a VII-a de Gustav Mahler, cea cunoscută și drept "Cântecul nopții" (subtitlu pe care, se pare că nu autorul I l-a conferit). Un traseu orchestral tumultuous, cu o impresionantă bogăție de sugestii expresive decupate uneori și prin intervențiile unor instrumente mai rar întâlnite în configurația unui ansamblu simfonic. Incepută pe când compozitorul era în plină ascensiune a recunoașterii sale internaționale și ca autor și ca dirijor, pe când trăia emoțiile venirii pe lume a celei de a doua fiice, Simfonia a VII-a a așteptat până în septembrie 1908 programarea primei audiții, la Praga… Intre timp, Mahler demisionase de la conducerea Operei din Viena, își pierduse fiica cea mare, primise un verdict medical foarte îngrijorător, iar biografii compozitorului consideră că modificările aduse partiturii așa de luminoase initial în multe pasaje reflectă și schimbările totale de context prin care Muzicianul, Omul a trecut în acea scurtă perioadă… Dincolo de toate interpretările muzicologice, romantismul acestei simfonii de proporții impresionante a cucerit generații de-a rândul ascultătorii traversând o dramaturgie muzicală remarcabilă, cu momente tragice dar și cu evocarea unor scene venite parcă dintr-un peisaj pastoral.
In deschiderea serii va răsuna un opus al cărui titlu rostește din start o trimitere evidentă spre mesajul special al acestui program: "Un supraviețuitor din Varșovia" - Cantata op. 46 scrisă în vara lui 1947 de către Arnold Schonberg, plecat din Europa din cauza ascensiunii naziste în 1933 și stabilit în Statele Unite… O idee dezbătută împreună cu o coregrafă de origine evreiască plecată din Rusia s-a concretizat până la urmă într-o cantata comandată de Fundația lui Serge Koussevitzky și interpretată în primă audiție în 1948, de către Albuquerque Civic Symphony Orchestra. Mărturia unui supraviețuitor al ghetto-ul din Varșovia l-a inspirat pe compozitor în realizarea textului încredințat naratorului (în limba engleză inițial, cu unele exclamații în germană, evocând frazele agresorilor iar corul bărbătesc intonează în final "Sh'ma Yisrael"). In doar câteva minute, partitura lui Arnold Schoenberg conturează o imagine cu o puternică încărcătură dramatică, a cărei desfășurare găsește în limbajul componistic al autorului o pregnantă forță evocatoare!
Vineri 27 ianuarie, de la 21, la Scena europeană, contraste sonore în viziunea dirijorului Fabio Luisi: în direct de la Torino, cu Orchestra Simfonică Națională RAI, Corul "Ruggero Maghini" și Francesco Micheli- narrator.