Live de la Oslo:Hindemith, Ravel, Sarasate și Dvorak
Melomanii din România au avut prilejul de a asculta live Orchestra Radiodifuziunii Norvegiene, înființată în 1946, cu prilejul Festivalului RadiRo din toamna anului 2016. Transmisiunea Euro Radio din 13 februarie ne readuce în atenție acest colectiv (alcătuit din 56 de membri - după cum menționează prezentarea sa) sub bagheta celui care - din 2013 - îi este dirijor permanent, într-un program predominant romantic, ce se deschide însă sub semnul unui opus de secol XX, destul de rar prezentat: Mathis der Mahler de Paul Hindemith și se încheie cu Simfonia a VII-a de Antonin Dvorak.
Pentru șeful de orchestră peruan Miguel Harth-Bedoya, această stagiune este una aparte, deoarece marchează și finalul colaborării sale de două decenii cu Orchestra Simfonică din Fort Worth, în calitate de director muzical, el rămânând însă "dirijor laureat" al formației. Și în Texas, ca și în Norvegia, s-a scris în termeni elogioși despre acest absolvent de la Juilliard School din New York (după studiase și la Curtis Institute din Philadelphia), asistent al lui Esa Pekka Salonen la Los Angeles la începutul carierei sale. Preocupat și de operă, Miguel Harth Bedoya s-a implicat în înființarea Orchestrei Filarmonice și a Companiei Contemporane de Operă din Lima, orașul său natal.
Solist al serii este foarte tânărul violonist suedez Johan Dalene, câștigătorul ultimei ediții a Concursului internațional "Nielsen" - în 2019 și totodată al Premiul "Norwegian Soloist", tot la vârsta de 19 ani. A început să cânte la vioară de la 4 ani, dar dorea să urmeze modelul tatălui său, care este violoncelist (iar mama pianistă); a fost convins să înceapă cu vioara dar... nu a mai vrut să se despartă de acest instrument după un singur an de studiu! A intrat de timpuriu în circuitul competițiilor de interpretare,"antrenându-se" treptat cu exigențele acestora dar - a mărturisit într-un interviu - că bucuria sa, scopul lui îl reprezintă întâlnirile cu publicul! Pe Johan Dalene îl putem auzi în 13 februarie ca protagonist în două strălucitoare partituri de virtuozitate, pline de temperament: "Tzigane" de Maurice Ravel și "Zigeuenerwiesen" de Pablo de Sarate.
O seară sub semnul evenimentului, cu trimiteri spre zone repertoriale diversificate și cu prezența unui violonist considerat un nume de viitor, care va cânta pe Stradivarius din ultima perioadă (datat 1736, care i-a fost încredințat de o fundație).