Live de la Copenhaga: Johannes Passion de Johann Sebastian Bach
Marile oratorii al căror text are la baza Patimile lui Hristos sunt mereu prezente în peisajul cultural de pe diferite meridiane în perioada premergătoare Paștelui... Este ocazia de a rememora adesea felul în care autorii din generații, din secole diferite au tratat asemenea subiect în stilul propriu fiecarui timp și fiecărui autor. Cred însă cu toată convingerea că pentru mulți, foarte mulți iubitori ai artei sunetelor partiturile monumentale ale lui Johann Sebastian Bach rămân un veritabil punct de reper al evoluției lor ca ascultători, un popas mereu dorit în universul marilor valori ale culturii universale.
Pentru multe dintre ansamblurile de prestigiu specializate in repertoriul baroc, aceste zile au constituit mereu un autentic tur de forță prin numeroasele solicitări a oferi asemenea lucrări fie în ambianța lăcașurilor de cult, fie pe scenele sălilor de concert. Conjunctura aparte a "cenzurat" și în acest an astfel de manifestări.ansamblul... De exemplu, ansamblul Concerto Copenhagen, împreună cu o galerie de 8 soliști vocali urma să interpreteze pe 1 aprilie "Johannes Passion" de Johann Sebastian Bach în cea mai veche catedrală din zona scandinavă (după cum este prezentat marele edificiu din Ribe); din păcate, evenimentul a fost însă anulat, din motive legate de criza sanitară. A fost păstrat doar cel programat vineri 2 aprilie, în capitala daneză, în Biserica Garnizoanei (o construcție inaugurată în 1706), ce se va derula în condiții deosebite: colectivului instrumental NU i se va alătura un ansamblu coral ci liniile partiturii respective vor fi încredințate acelorași voci care vor rosti și momentele solistice. Se anunță o versiune neobișnuită, interesantă ca sonoritate, cu atât mai mult cu cât ea va răsuna într-o biserică goală, ceea ce modifică și "rezonanța" incintei respective.
Emoția de a asculta una dintre capodoperele lui Bach (cea interpretată prima oară în aprilie 1724 și asupra căreia a revenit de câteva ori, pe parcursul următorului sfert de veac) este probabil amplificată pentru mulți dintre noi într-un asemenea context care - dincolo de aspecte subiective - reprezintă și o altă modalitate de a explora scriitura bachiană: cea conturată în viziunea lui Lars Ulrik Mortensen, la conducerea ansamblui care împlinește în acest an 3 decenii de la înființarea sa.