Lise Davidsen, în opera care a afirmat-o în plan internațional: “Ariadna la Naxos”

Creația de operă straussiană se montează - prea rar!- în opinia mea. Deși, foarte frumos spunea Romain Rolland: "Richard Strauss este - fără niciun dubiu, ultimul mare eveniment în muzica secolului trecut"; iar această creație cuprinde nu mai puțin de 18 partituri, în care inspirația și știința de a compune operă - modern și original! - ale lui R. Strauss, ar putea suscita noi puncte de plecare pentru creatorii de azi, ca și un mare interes publicului.

"Cavalerul Rozelor", "Capriccio" sau "Ariadna la Naxos" - au fost, într-adevăr, ceva mai norocoase decât celelalte. Dar, și aceste partituri se regăsesc rar pe afiș. Prin urmare, este cu atât mai notabil succesul sopranei norvegiene Lise Davidsen în rolul titular al operei "Ariadna la Naxos" - și, de neratat în transmisiune directă! - cu cât titlul în cauză este mai departe de popularitatea unor "La Traviata", "Lucia" sau "Tosca"; iar scena care vine cu această ofertă, este... Metropolitan Opera House din New York.

Lise Davidsen...

..."o voce ce pare să nu cunoască limitări. Dulce și delicată - în momentele de piano, cu tăiș de oțel - în forte și un acut sonor (...) o voce de o rotunjime impecabilă în toate registrele, purtătoare de mare încărcătură dramatică (...) un nume de reținut" - scria un cronicar în urma debutului ei în rolul titular din opera "Ariadna la Naxos", în iunie 2017, la Festivalul de la Glyndebourne.

... artista care "a triumfat pe scena celor mai puternici artiști lirici, într-un fel în care nu reușesc mulți, dezlănțuind pe scena Metropolitan Opera House punți irizate între un acut solar și un registru grav de o imensă profunzime " ( Opera News, 3 martie 2022)

..." deasupra tuturor în spectacolul Ariadna la Naxos"(New York Classical Review, 2 martie 2022)

"Ariadna la Naxos" made in MET

Compusă în urma unor călătorii repetate în Grecia, "Ariadna la Naxos" reface, o dată în plus, drumul lui Richard Strauss (ajuns la tărmul vârstei de 50 de ani) înapoi, spre Antichitate. Doar că, de data aceasta, subiectul - semnatarul libretului este Hugo von Hofmannsthal! - implică o minunată îmbinare a operei seria cu opera buffa, îndepărtându-se clar de genul tragediei, atât de plenar reprezentat în creația straussiană de opere precum: "Salomeea", "Elektra" sau "Elena în Egipt".

"Ariadna" este, până la urmă, o comedie muzicală: căreia regizorul australian Elijah Moshinsky - (decedat în ianuarie 2021 din cauza COVID) i-a dăruit în anul 1993 la MET, prospețime și nerv. Și care a revenit anul acesta pe celebra scenă new-yorkeză, într-o distribuție aparte, reunindu-i în jurul sopranei norvegiene Lise Davidsen (Ariadna/Prima Donna), pe artiștii americani: Isabel Leonard - una dintre cele mai apreciate mezzosoprane la MET (Compozitorul), soprana Brenda Rae (Zerbinetta), tenorul Brandon Jovanovich (Bacchus) și dirijorul de origine poloneză Marek Janovski - acesta din urmă dirijând din nou muzică de Richard Strauss la Metropolitan Opera House la o distanță de 36 de ani de la debutul său in loco cu "Arabella" .

Operă de Richard Strauss, așadar, Sâmbătă - 12 martie, de la ora 20.00, la Seara de operă -în transmisiune directă de la Teatrul Metropolitan din New York: "Ariadna la Naxos", cu Lise Davidsen!

Pentru comentarii, am invitat-o în studioul postului Radio România Muzical, pe soprana de renume internațional, Laura Tătulescu.

Luminița Arvunescu