La Opera în interpretări de referință o ascultăm pe Adela Zaharia într-o partitură de Joseph Haydn

În ediția din 16 iunie a emisiunii Opera în interpretări de referință vă ofer ceva cu totul special: opera Orlando Paladino a lui Joseph Haydn, într-o producție excelentă realizată de Opera de Stat Bavareză cu ocazia Festivalului de operă de la München de anul trecut. Haydn, unul dintre compozitorii subestimați, în opinia intendantului teatrului Bavarez de operă, și-a definit această partitură drept dramma eroicomico; opera a fost cântată prima dată în anul 1782 și s-a bucurat de mult succes în timpul vieții compozitorului, însă în zilele noastre ea este extrem de rar abordată. Versiunea de la München din vara lui 2018 l-a avut la pupitrul dirijoral și pe alocuri la clavecin pe britanicul Ivor Bolton, care a condus Orchestra de Cameră din München.

Povestea operei lui Haydn este destul de complicată. Regina Angelica este curtată de doi bărbați, Orlando și Rodomonte, dar este îndrăgostită și iubită de Medoro. Acestei situații dramatice i se adaugă note comice venite din partiturile lui Pasquale, pajul lui Orlando, și ale păstoriței Eurilla. Vrăjitoarea Alcina este chemată să-i ajute pe acești muritori să-și rezolve problemele.

Unul dintre rolurile principale, al Reginei Angelica, a fost interpretat de soprana Adela Zaharia, artista născută la Arad în 1987, care în 2017 a câștigat concursul Operalia. Colaborarea Adelei Zaharia cu Opera Bavareză nu era nouă, ea cântând la München și rolul titular din Lucia di Lammermoor. Soprana face parte, de patru stagiuni încoace, din ansamblul Deutsche Oper am Rhein, la Düsseldorf ea cântând, între altele, Gilda din Rigoletto, Konstanze din Răpirea din Serai, Maria Stuarda și Violetta din Traviata. De altfel, în rolul titular din opera lui Verdi ea poate fi ascultată și la Opera din Los Angeles, unde se bucură de mare succes.

Tânărul regizor Axel Ranisch, creator de film prin educație, a plasat acțiunea operei într-o sală modernă de cinema. Filmul alb-negru proiectat în această sală se intitulează "Medoro și Angelica". În afara celor doi îndrăgostiți, toate celelalte personaje au avut roluri duble: Eurilla a fost și femeie de serviciu; Rodomonte a apărut și îmbrăcat în costume impecabile, în vreme ce Orlando era vagabond. Pe alocuri ei au fost transformați în personaje de operă, pendulând între cele două lumi. Doar Angelica și Medoro s-au detașat de ceilalți, fiind îmbrăcați în costume albe, medievale. Pe măsură ce opera se desfășoară granițele dintre realitate și fantezie, dintre sală de cinema și film, dintre vremuri moderne și timpuri medievale se șterg, iar personajele încep să trăiască în ambele lumi.

S-a cântat excelent, din distribuția tânără făcând parte, alături de Adela Zaharia, bas-baritonul Edwin Crossley-Mercer în rolul lui Rodomonte, tenorii Mathias Vidal în Orlando și Dovlet Nurgeldiyev în Medoro. Împreună cu ei s-au aflat pe scenă și mezzo-soprana Tara Erraught - în Alcina, tenorul David Portillo în Pasquale, soprana Elena Sancho Pereg în Eurilla, tenorul Guy de Mey - în Licone, basul Francois Lis în Caronte.

Duminică, 16 iunie 2019, de la ora 21.00, la Opera în interpretări de referință.

Irina Cristina Vasilescu