ÎN DIRECT de la Montpellier - Cristian Măcelaru dirijează Orchestra Națională a Franței
Rivalitatea franco-engleză, marcată de-a lungul timpului și de diverse războaie, este binecunoscută. Însă asemenea oricărei relații, și cea dintre cele două țări este complexă și nu se rezumă la conflict(e). Iar în acest an, organizatorii unui eveniment muzical derulat în Franța - Festivalul Radio France Occitanie de la Montpellier, au hotărât să omagieze muzica engleză în actuala ediție. Așadar, între 11 și 29 iulie, publicul festivalului poate asculta creații ale unor importanți compozitori englezi, sub genericul So British.
Eu vă propun joi, 21 iulie 2022, de la ora 21.00, în transmsiune directă de la Le Corum, Opéra Berlioz din Montpellier concertul susținut de Orchestra Națională a Franței, condusă de dirijorul ei șef, Cristian Măcelaru.
Tema concertului este Marea, ilustrată în două ample opusuri semnate de compozitori englezi. În prima parte a serii vom asculta Ciclul de cântece op.37 Peisaje marine de Edward Elgar (cu mezzosoprana Marianne Crebassa solistă), iar în partea a doua Simfonia I Simfonia Mării de Ralph Vaughan Williams (cu soprana Jodie Devos și baritonul Gerald Finley soliști).
Marea a fascinat mereu artiștii, iar compozitorii activi la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul de secol XX aveau deja la dispoziție o orchestră simfonică ce le oferea posibilități extraordinare de expresie. În Franța, Ernest Chausson scria Poème de l'amour et de la mer, Claude Debussy La Mer și Sirènes, în vreme ce muzicienii britanici erau în egală măsură atrași de subiect - Sea Pictures de Edward Elgar a fost urmat în scurt timp de grandioasa Sea Symphony a lui Ralph Vaughan Williams.
Ciclul de cântece Sea Pictures op. 37 este format din cinci piese ce au la bază texte semnate de cinci autori diferiți; Sea Slumber Song pe versuri de Roden Noel, In Haven (Capri) pe versuri de Caroline Alice Elgar (soția compozitorului), Sabbath Morning at Sea - text de Elizabeth Barrett Browning, Where Corals Lie - text de Richard Garnett și The Swimmer, ce folosește cuvintele lui Adam Lindsay Gordon.
Vocea este prezentă și în Simfonia Mării de Vaughan Williams, scrisă pentru Orchestră, cor și soliști, pe texte de Walt Whitman. La suprafață descriptivă, navigând în diverse stări și culori ale mării, creația este, în adâncime, o analogie între călătoria pe ape și călătoria omului prin viață.
În fiecare an festivalul are fie o temă geografică, fie una istorică, iar organizatorii au considerat că muzica engleză nu este îndeajuns de cunoscută în Franța. Anglia - așa cum spune Berlioz - este o insulă necunoscută. Pe continent, știm foarte puțin despre muzica engleză, despre cultura engleză. Dacă trebuie să menționăm câteva nume, îi menționăm pe Shakespeare, Beatles și Regina, dar nu prea multe altele. Altfel spus, avem o idee foarte vagă despre ce este muzica engleză. - este de părere Jean-Pierre Rousseau, directorul Festivalului Radio France Occitanie Montpellier începând din anul 2014.
Rousseau spune că cel mai bun exemplu pentru ceea ce încearcă să facă în această ediție este chiar concertul Orchestrei Naționale a Franței, dirijat de Cristian Măcelaru. Acest concert ar putea fi un concert de Proms. - spune directorul festivalului. Programul include, de exemplu, Peisaje marine de Elgar, cântate de cântăreața franceză Marianne Crebassa, și prima simfonie a lui Vaughn Williams, Simfonia Mării. Am făcut câteva cercetări și cred că simfonia va fi interpretată în primă audiție în Franța. Muzica engleză la acest nivel este complet necunoscută. Cântăm puțin Elgar, doar puțin - Concertul său pentru violoncel, Pomp and Circumstance, dar nu mai mult. Există într-adevăr o lipsă generală de cunoștințe din partea tuturor programatorilor de concerte și festivaluri. Am vrut să reparăm această situație.
Înființat în 1985, festivalul se concentrează pe prezentarea unui repertoriu mai puțin cunoscut și cântat, același deziderat fiind valabil și în privința artiștilor invitați - ei sunt foarte valoroși, dar de multe ori la început de drum artistic. Au fost mulți, mulți tineri talentați, acum celebri, care au început la festival. Există exemplul lui Jonas Kaufmann. Când a venit, în 2001, nu era deloc vedeta care este acum. Aș putea numi mulți. Așadar, ideea este că nu este un festival mainstream. Este cu adevărat un festival de descoperire și de aceea publicul este numeros - avem peste 100.000 de spectatori la concerte în fiecare an. - declară Jean-Pierre Rousseau. Actuala ediție a Festivalului are invitați și artiști faimoși din Regatul Unit, printre ei numărându-se ansamblul The King's Singers, pianiștii Benjamin Grosvenor, Barry Douglas și dirijorul Duncan Ward.