Il Trovatore - 2018, LIVE de la MET!
Ce să vă mai spun, nou, despre "Trubadurul" verdian pe care-l vom prelua ÎN DIRECT de la Teatrul Metropolitan din New York sâmbăta aceasta, după zecile de difuzări ale acestei partituri la "Seara de operă" și, nici nu mai știu câte preluări în direct în cele 21 stagiuni de transmisiuni directe pe care le-am comentat de la MET ?
Faptul că, în 1915, Arturo Toscanini a răspuns managerului general al Teatrului Metropolitan de atunci, Giulio Gatti Casazza - care-i ceruse să dirijeze noua producție cu această operă verdiană, aduceți-mi cele mai bune voci din lume și fac Il Trovatore !
Toscanini avea 42 de ani la acea vreme, reputația de cel mai exigent dirijor și un succes imens la MET. Așa că a primit pentru Trubadurul său de atunci, într-adevăr o distribuție de nerefuzat: Manrico - Giovanni Martinelli, tenor spinto italian, considerat, câțiva ani mai târziu, succesorul lui Caruso în Statele Unite; Leonora - cehoaica Emmy Destinn, una dintre cele mai mari soprane dramatice ale secolului trecut și soprana favorită a maestrului din momentul primei lor Aida (1908); Azucena - nemțoaica Margarete Ober, intrată în istoria MET-ului cu rolurile Azucena, Amneris și Octavian (la premiera americană a operei lui Richard Strauss Cavalerul rozelor) și Contele de Luna - baritonul italian Pasquale Amato, lansat de Toscanini în 1907 la Teatro alla Scala din Milano, iar în 1908, adus - tot de el! - la Teatrul Metropolitan din New York. Toți, având - în primul rând -, tipul de voce, culoarea și expresivitatea de esență dramatică cerute de Verdi. Iar apoi, robustețe și forță în interpretare, capacitatea de a susține linii melodice de amplă întindere, cu o respirație adecvată ... căci, se știe, Trubadurul reprezintă prima partitură în care Verdi este preocupat de o adevărată arhetipare vocală - arhetipare care, odată cristalizată, va însoți aproape toate partiturile viitoare verdiene...
Cele mai bune voci verdiene, sâmbătă, la MET?
La distanță de un secol de la Trubadurul metropolitan al lui Toscanini, sâmbăta aceasta, 3 februarie, vom regăsi la MET aceeași partitură, sub conducerea muzicală a lui Marco Armiliato (cu peste 400 de spectacole dirijate până acum la MET!) și în următoarea distribuție: Manrico - Yonghoon Lee (tenor aclamat în 2015, când a cântat pentru întîia oară acest rol la MET!), Leonora - Jennifer Rowley (debut în rol!), Contele de Luna - Quinn Kelsey (debut în rol!) iar Azucena - Anita Rachvelishvili (la primul ei rol verdian, după imensul succes cu rolul Carmen!). O distribuție lipsită de vedete - dacă o scoatem din discuție pe mezzosoprana georgiană - dar care, mie - cel puțin, îmi suscită un viu interes.
Așa că, sper că veți dori să ascultăm împreună și acest spectacol, cu atât mai mult cu cât, pentru comentarii, revine în studioul Serii de operă, criticul muzical Costin Popa.