Final de stagiune la Elbphilharmonie din Hamburg, cu María Dueñas și Alan Gilbert


Programul este alcătuit din lucrări semnate de Richard Strauss, Édouard Lalo, Maurice Ravel și Igor Stravinski.

Vineri, 23 iunie, începând cu ora 21.00, pe frecvențele postului nostru veți putea asculta, în transmisiune directă, ultimul concert din stagiunea curentă a Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Hamburg.

Sub bagheta dirijorului principal al ansamblului, muzicienii încep programul serii cu o pagină importantă din creația lui Richard Strauss - Poemul Simfonic Don Juan op. 20, o lucrare ce a avut premiera în 1889, pe când compozitorul avea doar 25 de ani. Faptul că această capodoperă a genului a rămas în repertoriul instituțiilor muzicale de pe întreg mapamondul este o dovadă a geniului tânărului muzician. Pasaje din lucrare sunt adesea incluse în programul audițiilor pentru instrumentiștii din orchestre, dată fiind plaja largă de probleme tehnice pe care le pune muzicienilor.

Simfonia spaniolă op. 21 de Édouard Lalo este lucrarea ce o va aduce pe scenă pe tânăra solistă a serii, María Dueñas. Născută în Granada, violonista în vârstă de 20 de ani a fost laureată în urmă cu doi ani la Concursul Internațional Yehudi Menuhin - unde a cântat chiar lucrarea de Lalo pe care o vom putea asculta în direct - iar un an mai târziu, după câștigarea competiției, a semnat un contract de exclusivitate cu Deutsche Grammophon.

Alborada del gracioso de Maurice Ravel ne va ajuta să rămânem în atmosfera iberică a serii. De fapt este vorba despre una dintre cele cinci mișcări ale Suitei Oglinzi pentru pian, pe care compozitorul a orchestrat-o după mai bine de un deceniu de la apariția versiunii pentru claviatură. Faptul că această lucrare, inspirată de comediile vechi castiliene, după cum observăm din titlu, apare după Simfonia spaniolă este menit să inspire imaginația publicului și a muzicienilor, cu siguranță.

Transmisiunea se va încheia cu Suită din muzica baletului "Pasărea de foc" de Igor Stravinski, o altă pagină orchestrală plină de provocări pentru instrumentiști, un tur de forță pentru muzicieni. Succesul de care Stravinski - necunoscut înainte de premiera acestei lucrări, în 1910 - s-a bucurat după această primă colaborare cu Serghei Diaghilev, cel care îi comandase lucrarea, l-a propulsat în atenția publicului parizian, iar după alte câteva reușite ulterioare, precum Petrușka sau Ritualul primăverii, compozitorul a devenit o celebritate.

Diversitatea programului și calitatea înaltă pe care o putem aștepta de la acești muzicieni sunt argumentele principale pentru care concertul pe care îl transmitem în direct vineri, 23 iunie, începând cu ora 21.00 este, probabil, o propunere atrăgătoare.

Petre Fugaciu