Filă de calendar, 6 august 2015
În săptămâna pe care o traversăm există câteva date în calendarul nostru muzical, în jurul cărora se va construi o oră de audiții muzicale, joi, 6 august, de la ora 20.00. Pe 3 august s-au împlinit 220 de ani de la înființarea Conservatorului de muzică din Paris, una dintre cele mai importante instituții de profil europene, unde au studiat și muzicieni români, ca George Enescu sau Dinu Lipatti. Tot pe 3 august, în anul 1935, a venit pe lume una dintre cele mai proeminente figuri artistice ale Moldovei - soprana Maria Bieșu.
Ziua de 5 august aduce aniversarea a 125 de ani de la nașterea unei personalități a dirijatului din veacul trecut: austriacul Erich Kleiber. Recunoscut pentru fidelitatea cu care reda partiturile, fie că era vorba despre cele ale secolului 20 sau cele semnate de Mozart, Beethoven ori Richard Strauss, Erich Kleiber a fost totodată și manager al câtorva teatre de operă din Germania. În 1923 a devenit director general al Operei de Stat din Berlin, unde a dirijat premiera operei Wozzeck de Alban Berg. Când cea de-a doua operă a compozitorului, Lulu, a fost catalogată drept "muzică degenerată" de către Partidul nazist, Kleiber a demisionat din funcția sa, deși nu era evreu. De asemenea a renunțat la colaborarea cu Teatrul Scala din Milano, ca protest față de politica lui Musssolini. A părăsit continentul european și s-a stabilit la Buenos Aires, a devenit cetățean argentinian și director al Teatrului Colon. După cel de-al Doilea Război mondial și după o scurtă colaborare, eșuată din cauza politicilor comuniste, cu Opera din Berlin, Erich Kleiber nu a mai ocupat nici un alt post permanent, ci doar de invitat al marilor instituții muzicale. S-a stins din viață la Zurich, în ziua în care se aniversa bicentenarul nașterii lui Mozart. Deși asupra morții sale au planat serioase bănuieli privind o posibilă sinucidere, cauza oficială anunțată a fost cea a unui atac de cord.
Pe 8 august se vor împlini 110 ani de la nașterea compozitorului francez André Jolivet, unul dintre cei mai versatili creatori ai secolului 20. În aceeași zi vor fi marcați și cei 65 de ani scurși de la moartea compozitorului rus Nikolai Miaskovksi, discipol al lui Nikolai Rimski Korsakov. Încheiem seria datelor importante ale acestei săptămâni cu cei 40 de ani - împliniți pe 9 august - de la trecerea în eternitate a lui Dmitri Șostakovici, unul dintre cei mai proeminenți compozitori ai secolului 20, care - în ciuda neimplicării sale politice, până la un punct, a fost supus în repetate rânduri nedreptăților regimului stalinist, iar creația sa - dominată de genurile simfoniei și al cvartetului - s-a aflat adeseori la bunul plac al autorităților din vremea sa. Potrivit propriilor mărturisiri, cităm: "fără ghidarea Partidului… aș fi arătat mai multă strălucire, aș fi folosit mai mult sarcasm și mi-aș fi dezvăluit ideile în mod direct în loc să fiu nevoit să apelez la camuflaj."
Muzica lui Șostakovici prezintă influența unor reverberații ale unor compozitori pe care îi admira: Bach în formele contrapunctice, Beethoven în cvartetele sale târzii, Mahler în simfonii și Berg prin apelul la simboluri și citate de tip manierist. Dintre compozitorii ruși Șostakovici îl admira pe Modest Musorgski (ale cărui opere "Boris Godunov" și "Hovanșcina" le-a re-orchestrat. Printre cele mai cunoscute lucrări ale lui Șostakovici se numără Simfoniile nr. 5 și 7 și Cvartetele nr. 8 și 15. În sfera teatrului liric, vi-l amintim ca autor al operelor "Doamna Macbeth din Mțensk" și "Nasul". A scris multă muzică de film, două triouri cu pian și șase concerte: două pentru pian, două pentru vioară și altele două pentru violoncel.