Fidelio, după 10 ani, la Metropolitan Opera din New York
Fidelio - unica partitură de operă semnată de Beethoven ! - a revenit în această stagiune la Teatrul « Metropolitan » din New York, după un deceniu de tăcere. Cu o distribuție considerată de « zile mari » și cronici excelente (în presa americană).
A revenit în montarea regizorului Jürgen Flimm - în unanimitate elogiată la premiera ei din 2000 - și sub conducerea dirijorului Sebastian Weigle (56 de ani) - un adevărat maestru în repertoriul liric german, cu o specială contribuție în interpretarea muzicii wagneriene (să ne amintim că versiunea dirijorală a fost singurul aspect luminos pentru dezastruoasa producție a operei « Maeștrii cântăreți din Nurnberg » semnată de Katarina Wagner la Bayreuth, în 2007!).
Dar, mai ales, Fidelio a revenit la MET cu tenorul german Klaus Florian Vogt (46 de ani) în rolul Florestan : artistul care a împărțit în două lumea liricofililor în urmă cu 3 stagiuni, după spectacolul său din 7 decembrie 2014 de la « Scala » din Milano ( ultima deschidere de stagiune patronată la « Scala » de Barenboim ! ). Vogt, elogiat în extaz de unii, iar de alții, huiduit. Vogt, plăcându-le unora, tocmai pentru interpretarea mai « light » pe care a conferit-o eroului beethovenian, altora, deloc…
Prin urmare, Klaus Florian Vogt, un heldentenor - comme il faut ? Îmi amintesc că și invitatul meu , dr. Stephan Poen a adus în discuție la vremea respectivă timbrul tenorului german, din start, « prea liric » pentru eroul beethovenian.
S-a schimbat oare acest aspect întretimp ? Merită verificat : dacă MET-ul ne oferă prilejul!
În plus, avem ocazia să-i reascultăm pe : apreciata soprană americană Adrianne Pieczonka ( a împlinit luna aceasta, 54 de ani )care a mai cântat rolul Leonora, cu mare succes, la Salzburg și minunatul bas-bariton german Falk Struckmann ( 59 de ani ) cântând pentru prima oară rolul Rocco - la premieră, el fiind Don Pizzaro.
Așa că, rețineți, ne reîntâlnim : Sâmbătă, de la ora 20.00, pentru a asculta în direct un Fidelio propus de Teatrul Metropolitan din New York. Aceeași operă - despre dragoste, dreptate și curaj la care a trudit din greu, Ludwig van Beethoven, cu un heldentenor adevărat - de data aceasta, sperăm noi : căci, vocile cresc, evoluează, se împlinesc…de cele mai multe ori…