Două 'Opere în interpretări de referință' - omagiu lui Pietro Mascagni la 7 decenii de la stingerea sa din viață

Despre Pietro Mascagni s-a scris de multe ori că a fost pe nedrept considerat compozitorul unei singure opere: Cavalleria rusticana. Celebritatea acestui opus realizat la începutul carierei a umbrit o creație bogată în titluri destinate scenei lirice - ilustrative pentru curentul verist al operei italiene - în pagini de muzică sacră, în lucrări orchestrale, dar și în piese pentru pian sau voce și pian. Lui Mascagni i se atribuie nu numai prima operă veristă, ci și prima lucrare scrisă special pentru a însoți proiecția unui film mut (era în 1915). A devenit o tradiție a stagiunilor de operă alăturarea - în același spectacol - a partiturilor Cavalleria rusticana de Mascagni și Paiațe de Ruggero Leoncavallo, începând de prin 1893! Radio Romania Muzical vă invită - ca omagiu adresat creatorului italian originar din Livorno - la un alt "diptic", cele două titluri purtând aceeași semnătură a compozitorului stins din viață în 2 august 1945: Cavalleria rusticana si Amicul Fritz, opere de Pietro Mascagni ale căror premiere au fost despărtite de un singur an, distribuțiile solistice reunind numele unora dintre vocile faimoase din a doua jumătate a secolului trecut.

Cavalleria rusticana


"Păcat că am scris întâi Cavalleria ...Am fost încoronat înainte de a deveni cu adevărat rege" - aceste cuvinte îi sunt atribuite lui Pietro Mascagni, compozitorul căruia mai toți melomanii îi cunosc un singur titlu, devenit faimos foarte rapid, după premiera din mai 1890. Autorul avea doar 27 ani și câștigase concursul anunțat de editorul Sonzogno cu doi ani înainte: tinerilor creatori italieni care nu avuseseră ocazia de a avea o lucrare montată pe scenă li se oferea o asemenea șansă dacă erau selectați pe baza unei opere într-un act, jurizată de o comisie exigentă. Biografii lui Mascagni afirmă că autorul a aflat despre competiție cu doar cu două luni înainte de termenul limită și că a reușit  în ultima zi) să depună partitura pe libretul lui Giovanni Targioni-Tozzetti și Guido Menasci.

Versiunea aleasă ca Operă în interpretări de referință vă propune Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni - o variantă realizată la Londra în 1989 sub bagheta regretatului Giuseppe Sinopoli. Alături de Orchestra Philharmonia și Corul Operei Regale Covent Garden s-a aflat o distribuție solistică remarcabilă: în prim-plan tenorul Placido Domingo. Elogiile par să fi epuizat superlative în ceea ce îl privește - dându-i viață lui Turridu - atras puternic de Lola, chiar și după căsătoria ei cu Alfio (rolul nestatornicei frumoase i-a fost atribuit mezzosopranei din Statele Unite Susanne Mentzer, apreciată în partituri mozartiene, în Purcell, dar și în Debussy); Turridu - același tânăr care a tratat cu prea multă ușurință dragostea și dăruirea Santuzzei - o excelent de pregnantă imagine sonoră oferită de Agnes Baltsa; Turridu - personajul masculin al cărui sfârșit tragic, în lupta cu Alfio (rol încredințat baritonului spaniol Juan Pons), este plâns și de Lucia - glasul de contralto al Verei Baniewicz conturând prestanța și emoția mamei. Bagheta lui Giuseppe Sinopoli impune dramatism și dinamism desfășurării pline culoare, Orchestra Philharmonia și Corul Operei Regale Covent Garden fiind modelate sonor cu relieful său interpretativ caracteristic.

L'amico Fritz


Cel de-al doilea titlu pe care vi-l propunem  este poate mai puțin cunoscut multora, chiar dacă duetul din actul al II-a reprezintă un adevărat șlagăr. L'amico Fritz - opera în 3 acte pe un libret de Suardon (pseudonim sub care se ascundea numele lui Nicola Daspuro) cu unele completări realizate de Giovanni Targioni-Tozzetti a avut ca punct de plecare un subiect francez. Premiera de la Roma din octombrie 1891 a fost urmată în ianuarie 1892 de o montare la Hamburg, sub bagheta lui Gustav Mahler, lista unor scene importante amplificându-se rapid.

Un pariu între doi amici - unul susținînd că nu se va căsători niciodată încheie actul întâi al operei în care Fritz - moșier bogat fără nici o încredere în instituția matrimonială - se opune ideii camaradului său de a găsi un soț pentru frumoasa, foarte tânăra Suzel, fiică a unuia dintre angajații săi. Farmecul ei îl va cuceri pe Fritz iar Suzel va fi vrăjită (în actul al 2-lea) de cuvintele și căldura din vocea tenorului; dragostea celor doi, rostită spre finalul actului 3 va conduce la un deznodământ fericit al operei.

Cu Mirella Freni, Luciano Pavarotti, Laura Didier Gambardella, Vicente Sardinero, Corul și Orchestra Operei Regale "Covent Garden"și dirijorul Gianandrea Gavazzeni spiritul încântător al acestei muzici italiene se relevă într-o excelentă vervă vocală a tinerilor protagoniști, căci înregistrarea datează din 1968, când și Mirella Freni și Luciano Pavarotti aveau doar 33 de ani.

La Radio România Muzical, două Opere în interpretări de referință îl omagiază pe Pietro Mascagni în 2 august, de la orele 21, la 7 decenii de la stingerea sa din viață.

Anca Ioana Andriescu