Deschidere de stagiune la Opera din Roma cu Vecerniile siciliene de Verdi

Opera din Roma deschide noua stagiune 2019-2020 cu o creație verdiană: Vecerniile siciliene, un titlu care n-a mai fost prezentat la instituția din capitala italiană din ianuarie 1997, atunci fiind pus în scenă pentru prima dată în versiunea originală, în limba franceză. Tot în franceză se cântă și de această dată la Roma, după ce producțiile din 1940, 1956 și 1964 au fost în limba italiană.

Marți, 10 decembrie 2019, puteți asculta în transmisiune directă spectacolul, de la ora 18.55 până aproape de miezul nopții, la Scena europeană.

Managerul Operei din Roma, Carlo Fuortes, a subliniat cel trei debuturi importante ce au loc cu acest prilej: cel al dirijorului Daniele Gatti, noul director muzical al teatrului, al regizoarei Valentina Carrasco și al scenografului Richard Peduzzi. Teatrul a ales să prezinte publicului versiunea integrală a acestei grand-opéra, ce conține, deci, și momente de balet, conform tradiției franceze. "Vecerniile siciliene reprezintă prima întâlnire a lui Verdi cu genul grand-opéra, un tip de operă foarte diferit de cel italian" - a declarat Daniele Gatti, care a continuat: "dacă avem în minte cele trei titluri precedente - Rigoletto, Trubadurul și Traviata - diferența este evidentă. Aici avem un spectacol grandios în cinci acte, cu balet și mare forță scenică. Personal m-am format având lângă mine operele cele mai dragi ale lui Verdi și nu ezit să vă spun că Vecerniile nu se aflau printre ele. Totuși, datorită propunerii lui Fuortes, am decis să dau frâu liber curiozității și să aprofundez partitura. Poate că ceea ce m-a convins să accept provocarea a fost tocmai întâlnirea cu un gen de efort care nu a avut rezultate imediate pentru mine, pentru că m-a costat foarte mult să înțeleg sensul și forța dramatică ale acestei opere. M-a ajutat și faptul că în scrisorile sale, Verdi însuși își mărturisește propria dificultate de a intra în contact cu acest tip de dramaturgie, atât de îndepărtat de lucrurile cunoscute și iubite; asta m-a făcut să mă simt mai aproape de marele nostru compozitor."

Regizoarea Valentina Carrasco a precizat la conferința de presă că a găsit colaboratori ideali în Daniele Gatti și în Richard Peduzzi. "În ceea ce mă privește" - a adăugat ea - "am încercat să-mi imaginez efortul lui Verdi de a se confrunta cu acest gen necunoscut lui; e ca și cum ai ruga un regizor de teatru european să monteze un musical pe Broadway - el trebuie să înfrunte o lume cu reguli complet diferite."

Pe scenă vor evolua baritonul Roberto Frontali în rolul lui Guy de Montfort, soprana Roberta Mantegna în partitura Ducesei Héléne, tenorul John Osborn în Henri, basul Michele Pertusi în Jean Procida. Din distribuție mai fac parte Dario Russo, Francesco Pittari, Saverio Fiore și Alessio Verna.

Les vêpres siciliennes, datată 1855, este prima operă scrisă de Verdi special pentru Paris, cel mai apreciat oraș al operei la acea vreme. Punctul de plecare istoric este cel al mișcării anti-franceze, care în 1282 s-a extins din Palermo în toată Sicilia, într-o perioadă în care insula era sub dominația regelui Charles I. Verdi a știut, ca de obicei, să creeze un contrast între contextul politic și cel personal, intim și sentimental în care sunt implicate personajele (multe dintre ele reale).

Irina Cristina Vasilescu