Debuturi în transmisiune directă de la Opera de Stat din Viena, Elina Garanca și George Petean, în 2 roluri veriste
Întotdeauna merg "la pachet" pentru că sunt scurte și gemene ca expresie dramatică. Și, tot astfel au fost reluate în această stagiune de Staatsoper din Viena, după 5 ani de absență din repertoriul teatrului: Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni ( 1890 ) și Pagliacci de Ruggiero Leoncavallo ( 1892 ) - în clasica montare a regizorului francez Jean Pierre Ponnelle (1985) și cu vedeta internațională Elina Garanca - fostă membră a Ansamblului de soliști în anii 2000! - pentru prima oară "Santuzza" pe celebra scenă lirică vieneză.
Gelozia este motorul acțiunii ambelor opere. Tot astfel cum, Prologul din "Paiațe" - pe care-l interpretează bufonul cocoșat Tonio, a fost considerat un adevărat "Credo" al curentului verist în istoria teatrului liric: Prolog, interpretat în actuala stagiune a Operei vieneze de minunatul nostru bariton, George Petean, debutând în rolul "Tonio" ( Taddeo, în piesă).
Garanca - "Santuzza" acum, la Opera de Stat vieneză...
...după ce, cu totul întâmplător - sau, nu ?! - cu 15 stagiuni în urmă, și-a făcut debutul absolut pe aceeași scenă, interpretând-o pe Lola, rivala Santuzzei: un rol liric, prevăzut de Mascagni, într-adevăr pentru mezzosoprane - dar, cu mult mai puțin important în desfășurarea operei! - în timp ce, Santuzza, datorită scriiturii înalte, a fost destinat de compozitor, sopranelor spinte. Ceea ce nu le-a împiedicat pe nici una dintre mezzosopranele celebre ale secolului trecut - și mă refer la: Giulietta Simionatto, Fiorenza Cossotto și Agnes Baltsa - să abordeze partitura Santuzzei și să facă din ea un rol valoros în cariera lor; așa cum, nu a împiedicat-o, de altfel, nici pe Elina Garanca să abordeze rolul, la finalul anului 2016.
De fapt, Garanca s-a îndrăgostit de partitura Santuzzei, odată cu pregătirea și înregistrarea albumului discografic Revive, lansat de casa Deutsche Grammophon în 2016: album ce celebrează femeia, în lumina tuturor trăirilor ei. Și, l-a prezentat - pentru întâia oară scenic, la Opera Bastille din Paris, alături de același Youghoon Lee ( Turridu ), cu care îl cântă și pe scenă vieneză în această sâmbătă, declarând atunci: " Santuzza a devenit my dream rol , alături de Eboli din opera verdiană Don Carlo" - rol pe care, de asemeni l-a abordat scenic pe scena pariziană, în 2017, însă.
Petean - în al doilea lui rol din opera "Paiațe"...
După Silvio, prezentat la începutul carierei sale internaționale pe scena Operei Regale Covent Garden din Londra, baritonul clujean George Petean, abordează, pentru întâia oară rolul Tonio: personajul care iese - în mijlocul tradiționalei uverturi - la fața cortinei, pentru a sublinia că ceea ce urmează este o poveste adevărată și că lacrimile actorilor, nu sunt întotdeauna false. Rolul, cu o singură arie! - într-atât de importantă însă, încât a devenit Prologul întregii opere "Paiațe" și Manifestul întregii epoci veriste în operă. O arie - splendidă și celebră, în care mulți baritoni au încercat de-a lungul secolului trecut să-și dea măsura valorii lor, dar nu toți au avut "în voce" , mortalul La bemol - nescris în partitură dar pe care toată lumea îl așteaptă și care, a devenit în timp, o chestiune de onoare pentru toți interpreții rolului Tonio...
Toi toi toi, așadar, pentru a III-a oară în această stagiune pentru George Petean din partea "Serii de operă", iar dumneavoastră, ascultătorilor împătimiți de operă, din nou promisiunea unei seri de excepție