Daniel Barenboim - Visul lui Gerontius de Elgar: Music box, 31 iulie
Un disc lansat la nivel internațional pe 7 iulie de binecunoscuta casă londoneză Decca. Pe copertă: numele celebrului Daniel Barenboim, dirijor al Capelei de stat din Berlin și al Corurilor RIAS și al Operei Germane din Berlin. Dacă interpreții se bucură de o mare notorietate și în România, lucrarea de pe acest disc, mai puțin: oratoriul Visul lui Gerontius op.38 de Edward Elgar. Vorbim despre una dintre cele mai cunoscute lucrări vocal-simfonice de Elgar și din literatura engleză: practic, nu este un mare dirijor britanic care să nu fi înregistrat această lucrare.
Și într-o perioadă în care ascultăm în direct spectacolele transmise în direct de la Bayreuth, audiția acestui oratoriu dă o nouă perspectivă prin comparația cu muzica lui Wagner, pentru că s-a vorbit destul de mult de asemănările dintre acest oratoriu și, mai ales, opera Parsifal de Wagner, în primul rând datorită subiectului: Visul lui Gerontius descrie călătoria unui suflet de la moarte până la Purgatoriu. Un univers creștin, descris într-un poem scris de John Henry Newman în 1865; John Henry Newman a fost preot anglican, convertit apoi la catolicism. Sigur, sursa inspiratoare rămâne Divina Comedie de Dante.
Elgar a scris Visul lui Gerontius pentru festivalul de la Birmigham din 1900, unde a și fost interpretat în primă audiție. S-a impus în anii care au urmat drept una dintre cele mai importante lucrări de Elgar - un opus pretențios pentru interpreți, atât din punct de vedere tehnic, cât și filosofic.
Era deci de așteptat ca Barenboim să abordeze și această partitură din creația lui Elgar; cei care au urmărit emisiunea de actualitate discografică de la Radio România Muzical știu că Barenboim a înregistrat în ultimii ani cele două simfonii de Elgar alături de Capela de stat din Berlin, apărute tot la casa Decca în 2014 și 2016. În septembrie2016, Daniel Barenboim a încheiat Berlin Musikfest cu interpretarea în concert a oratoriului Visul lui Gerontius; din garnitura anunțată inițial de soliști a rămas doar baritonul Thomas Hampson; Jonas Kaufmann s-a retras doar cu câteva zile înainte, asemenea și mezzosoprana Sarah Connoly. Așa că rolul principal, al lui Gerontius, a fost preluat de tenorul Andrew Staples, iar rolul îngerului, de mezzosoprana Catherine Wyn Rogers, ambii, cântăreți britanici, experimentați în repertoriul lui Elgar.
Cronicarii au descris la superlativ cele două concerte dirijate de Barenboim cu Visul lui Gerontius, vorbind despre o audiție răvășitoare în care soliștii, corurile, orchestra și dirijorul s-au prezentat la cele mai înalte standarde posibile. Aceste concerte răvășitoare s-au transformat acum într-un album răvășitor - o muzică minunată, o descoperire pentru cei mai mulți dintre noi și o experiență spirituală de care avem cu toții nevoie.
Noul disc al lui Daniel Barenboim poate fi ascultat în premieră la Radio România Muzical luni, 31 iulie, de la ora 19.00 și oricând, din 1 august, pe site-ul proiectului Discurile anului 2017.