Concert aniversar Bedrich Smetana - 200 de ani de la naștere, cu Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Praga dirijată de Petr Popelka
Muzica a trei compozitori cehi din epoci diferite va fi combinată în concertul din 12 februarie 2024 susținut de Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Praga și de dirijorul său șef, Petr Popelka, la Rudolfinum din Praga, Sala Dvorak.
Iată o modalitate interesantă de a celebra cei 200 de ani care s-au scurs de la nașterea lui Bedrich Smetana, primul compozitor care a folosit elemente din muzica populară cehă în creațiile sale.
Seara se va deschide cu "Basmul" de Josef Suk, o suită pentru orchestră creată din muzica de scenă scrisă anterior de acest compozitor pentru piesa de teatru Radúz și Mahulena, o poveste de dragoste imaginată de scriitorul Julius Zeyer în care cei doi eroi trebuie să înfrunte diverse provocări puse la cale de vrăjitoarea Reginei Runa.
Cea de-a doua lucrare din programul de la Rudolfinum îl va aduce în atenția dumneavoastră pe excelentul clavecinist iranian Mahan Esfahani. El va interpreta lucrarea "Standstill", de fapt un concert pentru clavecin și orchestră de Miroslav Srnka.
Mahan Esfahani s-a format în SUA la Universitatea Stanford, a studiat apoi clavecinul cu Peter Watchorn la Boston și orga cu Lorenzo Ghielmi la Milano. S-a perfecționat cu Zuzana RùŸièková, o importantă clavecinistă cehă, iar legătura lui Mahan Esfahani cu spațiul artistic ceh s-a consolidat și datorită compozitorului Miroslav Srnka, cel care i-a dedicat concertul său "Standstill".
Concertul se va încheia cuCvartetul de coarde nr. 1 în mi minor "Din viața mea" de Bedűich Smetana, în versiunea pentru orchestră realizată de George Szell. Acest dirijor maghiar a realizat spectacole memorabile la Opera de Stat din Praga, dar este cunoscut mai multca director muzical al Orchestrei din Cleveland, pe care a condus-o din 1946 până la moartea sa. În SUA, a fost unul dintre promotorii lucrărilor lui Bedűich Smetana. În aranjamentul său pentru Cvartetul de coarde nr. 1 în mi minor de Bedűich Smetana, el a reușit să transfigureze muzica de cameră, folosind culori orchestrale foarte intense, fără a pierde însă intimitatea operei originale.