Compozitori

Paul Constantinescu - compozitorul celor dintâi oratorii religioase ortodoxe

Compozitorul Paul Constantinescu (1909-1963). Sursa: Wikipedia

Paul Constantinescu (30 iunie 1909, Ploieşti - 20 decembrie 1963, Bucureşti) - compozitor şi profesor român, membru corespondent al Academiei Române.

Între 1928-1933 a studiat muzica la Conservatorul din Bucureşti, cu Alfonso Castaldi (armonie), Mihail Jora şi Dimitrie Cuclin (contrapunct şi compoziţie), Constantin Brăiloiu (istoria muzicii şi folclor). Între 1933 şi 1935 îşi perfecţionează studiile muzicale la Viena cu Joseph Marx.

Din 1932 este membru al Societăţii Compozitorilor Români.

Profesor de armonie şi contrapunct la Academia de muzică religioasă din Bucureşti (1935-1941), profesor de armonie şi compoziţie la Conservatorul din București (1941-1963). Membru corespondent al Academiei Române (din 1963).

Lucrările sale ilustrează toate genurile muzicale: muzică de operă şi balet, muzică simfonică şi vocal-simfonică, muzică de cameră, instrumentală şi vocală, muzică corală, muzică de scenă şi de film.

A fost distins cu Premiul de compoziţie "G. Enescu", pentru "Patru fabule" (1932) şi pentru poemul coregrafic "Nuntă în Carpaţi" (1938). În 1935 debutează la Opera Română cu lucrarea "O noapte furtunoasă", sub bagheta lui Ionel Perlea.

La Radio, în stagiunea 1934-1935, este promovat cu consecvenţă şi entuziasm patrimoniul naţional. În 3 martie 1935, au loc prime-audiţii cu muzică românească: Din cătănie, de Paul Constantinescu, schiţe groteşti pentru suflători de alamă, pian şi percuţie şi Patru capricii de Constantin Silvestri, lucrare dirijată de compozitor şi care marchează debutul ca şef de orchestră (Cf. Octavian Lazăr Cosma, "Simfonicele Radiodifuziunii Române", Editura "Casa Radio", Bucureşti, 1999).

În 1943, Paul Constantinescu compune, într-o primă versiune, "Patimile Domnului, oratoriu pentru solişti, cor şi orchestră pe texte bizantine inedite din epoca medievală, descifrate, traduse şi rânduite de I. D. Petrescu". Oratoriul va fi interpretat în concert în 3 martie 1946 de Filarmonica dirijată de George Georgescu, solişti: Nicolae Secăreanu, Nella Dimitriu, Valentin Teodorian, Mircea Buciu, Ioan D. Petrescu în rolul Christos. În 1948 va fi gata o nouă partitură intitulată Patimile şi Învierea Domnului - Oratoriul Bizantin de Paşti, fiind însă prezentat pe podiumul de concert abia în 2 aprilie 1990, sub aceeaşi cupolă a Ateneului Român, la pupitrul Filarmonicii fiind Cristian Mandeal. Înregistrarea concertului, avându-i ca solişti pe Gheorghe Roşu, Georgeta Orlovski, Mircea Moisa, Melania Ghivaldă, Silvia Voinea, Vladimir Popescu-Deveselu şi Dan Zancu este conservată în Fonoteca Radio România (ST Doc 3262 I-IV).

Reluarea acestei monumentale creaţii a avut loc după mai bine de 20 de ani, în 2004, când dirijorul Horia Andreescu va semna, la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio şi al Corului Academic Radio, dirijat de Dan Mihai Goia, o altă versiune memorabilă, care a fost fixată pe un compact-disc, apărut la Editura "Casa Radio", în două ediţii: 2004 şi 2009.

PAUL CONSTANTINESCU

ORATORIUL BIZANTIN DE PAŞTI - Patimile şi Învierea Domnului

Orchestra Naţională Radio - Dirijor: Horia Andreescu
Corul Academic Radio - Dirijor: Dan Mihai Goia
Solişti:

Eduard Tumagian (bariton) - Evanghelistul
Gabriela Popescu (mezzosoprană) - Maica Domnului; Mironosiţa 3
Mircea Moisa (bas) - Iisus Hristos
Alina Bottez (soprană) - Mironosiţa 1; Slujnica 1
Simonida Luţescu (soprană) - Mironosiţa 2; Slujnica 2
Răzvan Săraru (tenor) - Iuda; Tâlharul cel rău; Îngerul
Constantin Cocriş (bas-bariton) - Pilat; Tâlharul cel bun

Înregistrare Radio România, aprilie 2004

Partea I

01. Introducere

02. Cor - "Aliluia" (Andante)

03. Recitativ (Evanghelistul) - "Şi se apropia praznicul Azimilor ce se cheama Paştele" (Luca XXII, 1-6, Joi La Utrenie) Lento

04. Arie (Evanghelistul) - "Cămara ta, Mângâietorule" (Luca XXII, 1-6, Joi La Utrenie) Lento

05. Scena (Evanghelistul, Iisus) - "Şi a venit ziua Azimilor" (Luca XXII, 7-8, 13-21)

06. Cor - "Nu cumva sunt eu, Doamne" (Matei XXVI, 22, 35) Allegro

07. Cor - "Ospătând la Cină pe Ucenici" (Sedealna, Glas 7, Slujba Patimilor) Allegretto

08. Scenă (Evanghelistul, Iisus) - "Atunci a venit Iisus împreună cu dânşii…" (Matei XXVI, 36-39, Joi seara)

09. Arie (Mezzosoprană Solo) - "Temându-ne, fraţilor, de pedeapsa smochinului cel uscat" (Glas 8, Stih 1, Luni seara) Andante

10. Scenă (Evanghelistul, Iisus) - "Şi a venit către ucenici şi i-a aflat pe dânşii dormind" (Matei XXVI, 40-42) Lento

11. Cor - "Iată, Mirele vine în miezul nopţii" (Tropar, Glas 8, Luni La Utrenie) Moderato Tranquillo

12. Scenă (Evanghelistul, Iisus, Iuda) - "Şi venind i-a aflat pe dânşii iarăşi dormind" (Matei XXVI, 43-49) Lento

13. Cor - "Nimenea să nu fie neîmpărtaşit" (Glas 8, Joi La Utrenie) Allegro

Partea a II-a

14. Introducere (Maestoso)

15. Recitativ şi Arie (Iisus)- "Acum s-a proslavit Fiul Omului" (Ioan XIII, 31-35, Vineri La Utrenie)

16. Cor cu bas solo - "Boierii popoarelor s-au adunat împreună" (Antifon 1 Din Slujba Patimilor) Andantino

17. Recitativ (Evanghelistul) - "Deci Oastea şi Căpetenia…" (Ioan XVIII, 12-14)

18. Cor - "Aduna-se acum soborul Iudeilor" (Laude, Glas 2, Joi La Utrenie) Allegro Energico

19. Recitativ şi Scenă" (Evanghelistul, Slujnicele) - "Iar ei, prinzând pe Iisus…" (Matei XXVI, 57-58, 69-75)

20. Cor - "De trei ori făgăduindu-te…" (Antifon 7, Slujba Patimilor) Andante

21. Recitativ şi Scenă (Evanghelistul, Pilat, Cor, Iisus) - "Deci au dus pe Iisus" (Ioan XVIII, 28-36)

22. Cor - "O, Dumnezeiescul, o iubitul, o prea dulcele Tău glas" Andante Doloroso

23. Scenă şi Cor (Evanghelistul, Pilat) - "Iar la Praznic…" (Matei XXVII, 15-17, 21-22)

Partea a III-a

24. Scenă cu cor (Evanghelistul, Iisus): "Iar ostaşii L-au adus..." (Marcu XV, 16-19, 20-27)

25. Cor: Astăzi s-a spânzurat... (Antifon 15, stih 1, glas 6 din slujba Patimilor) Maestoso e molto espressivo

26. Scenă (Evanghelistul, tâlharii, lisus): "Iar unul din tâlharii răstigniti... (Luca XXIII, 39-43)

27. Cor: "Întru o zi ai învrednicit, Doamne..." (Luminânda din slujba Patimilor, glas 3) Andante

29. Arie (Cor şi mezzosoprană solo): "Pre lemn răstignit, văzându-Te Hristoase pre Tine..." (Stihira 5 glas 2 din slujba Patimilor) Moderato doloroso e agitato

30. Scenă (Evanghelistul, Iisus): "lar de la al şaselea ceas..." (Matei XXVII, 45-48) Andante

31. Scenă (Evanghelistul, Iisus): "Atunci s-a întunecat soarele..." (Luca XXIII, 45-46)

32. Cor: "Răscumpăratu-ne-ai pre noi, cu scump sângele Tău..." (Sedealna - Podobie, glas 4 cromatic, slujba Patimilor) Adagio

33. Recitativ (Evanghelistul): "Şi a venit Iosif..." (Marcu XV, 43-45) Lento

34. Cor: "În mormânt, Viață, pus ai fost, Hristoase" (Prohodul starea 1, stih 1, glas 5, sâmbătă la Utrenie) Andante

Partea a IV-a

35. Recitativ (Evanghelistul): "Şi dacă a trecut şi Sâmbăta..." (Marcu XVI, 1-4) Lento; Trio (Mironosițele): Cine va prăvăli nouă, piatra de pre uşa mormântului?; Recitativ (Evanghelistul)

36. Scenă (Plângerea mironosițelor): "Necuprinsă este de îngeri şi oameni, Taina..." (Vinerea Patimilor, după Vecernie) Andantino; Arie Maica Domnului (mezzosoprană): "Din împunsă coasta Ta... "Cor de femei: "Hristoase, viață dai..."

37. Scenă (Evanghelistul, Îngerul): "Şi intrând în mormânt..." (Marcu XVI, 5-7, duminică la Utrenie)

38. Cor: "Hristos a înviat!"(duminică la Utrenie, glas 2; tema secundă, glas 5) Allegro moderato

39. Cor: "Ziua Învierii, noroade să ne veselim" (Catavasia Învierii Domnului, glas 1)

40. Cor: "Hristos a înviat!"