Cu ajutorul unor muzici "rare", aduse în atenția publicului de astăzi de căutătorii de "noutate" repertorială - chiar dacă paginile respective aparțin unor veacuri trecute de istorie culturală - încercăm să vă stimulăm setea de a cunoaște și alte fațete ale artei sunetelor, un întreg univers de creație imens prin amploarea și diversitatea sa; aveți șansa de a afla, de a asculta și ceea ce a stat deobicei ascuns auzului... Veți găsi - poate, dincolo de informație - prilejul de a alege noi titluri demne de interesul unui meloman avizat!
Prima ediție îl aduce în prim plan pe Carl Czerny, prin două creații de amploare.
Cred că pentru mulți dintre dumneavoastră, cei care urmăriți Radio România Muzical, numele austriacului Carl Czerny este aproape sinonim cu zecile de minute sau chiar ore de... coșmar în fața claviaturii, timp în care unii poate v-ați luptat cu exercițiile imaginate de acest personaj pentru dezvoltarea tehnicii pianistice iar alții ați privit, eventual, cantitatea imensă de pagini (mii și mii) de studii de agilitate, de velocitate, de virtuozitate ....menite să îi facă pe tinerii discipoli ai pianului să progreseze conform metodelor vremii (prin repetiții stricte, numeroase ale pasajelor respective).
Carl Czerny a venit pe lume în anul în care Mozart a părăsit-o...S-a stins la un an după Robert Schumann... A rămas însă mai degrabă un clasic prin formulele componistice abordate, chiar dacă fiorul romantic se lasă simțit uneori în liniile expresive ale creației sale. A fost elevul lui Beethoven și profesorul lui Liszt și al altor mari virtuozi ai epocii romantice (și-a început de altfel cariera pedagogică la Viena la doar 15 ani). Un personaj cu ochelari, un pianist redutabil (lui i-a fost încredințată prima audiție vieneză a "Imperialului" beethovenian în februarie 1812), un profesor foarte solicitat de-a lungul întregii sale vieți, Carl Czerny a păstrat o apreciere specială pentru fostul său maestru, organizând săptămânal la el acasă concerte cu opusuri ale "Titanului de la Bonn". A fost însă și un compozitor prolific, cu lucrări camerale , concertante, religioase, cu 6 simfonii cunoscute astăzi.
Am găsit recent publicat un articol intitulat chiar: Carl Czerny - un geniu redescoperit!
Vă provoc să decideți cât de adevărată este o asemenea afirmație.Discografia recentă i-a alocat un spațiu interesant valorificând moștenirea sa creatoare. Intr-o biblotecă presigioasă din Canada se află manuscrisul primei sale simfonii op.780 - riguros construită în patru mișcări. Sonoritățile robuste, ferm realizate în plan orchestral pot fi descoperite în versiunea interpretativă germană pe care v-o propunem, completând această explorare a fațetelor componistice necunoscute ale lui Czerny cu tumultul romantic și strălucitoarea scriitură camerală a Fanteziei concertante pentru pian, flaut și violoncel.
Vă ispitim curiozitatea de a asculta și asemenea muzici deobicei necunoscute joi 6 decembrie, de la ora 20 (și în reluare sâmbătă, de la 16,30), conturând un traseu de la virtuozitatea pianistică la rigoarea simfonică.