Avi Avital interpretează Concertul pentru mandolină și orchestră de Jennifer Higdon
la Alte Oper din Frankfurt
Concertul susținut vineri, 10 noiembrie 2023, de Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Germane din Frankfurt, și preluat în transmisiune directă de Radio România Muzical de la ora 21.00 - se va desfășura sub bagheta dirijorului polonez Krzysztof Urbański la Alte Oper, o sală de concerte istorică, construită în 1880, în orașul situat pe râul Main.
Muzician cu tendințe nonconformiste pe care presa americană îl caracterizează "departe de a fi o statuie pe podium", Krzysztof Urbanski ne propune un program în care alătură lucrări contemporane din secolele 20- 21 și muzică romantică.
Concertul va debuta cu lucrarea"Krzesany" creată în 1974 de Wojciech Kilar, compozitor polonez cunoscut mai ales pentru coloana sonoră a filmului "Pianistul", regizat de Roman Polanski, pentru care a primit premiul César în 2002.
"Krzesany" este un dans polonez de munte pe care Wojciech Kilar l-a transformat într-o mișcare simfonică; veți regăsi scânteile care sar atunci când dansatorii își lovesc călcâiele, devenite sunete de mare expresivitate.
Următoarea lucrare din program, Concertul pentru mandolină și orchestră de Jennifer Higdon, îl va aduce în prim plan pe interpretul israelian Avi Avital. Mandolinist de excepție, Avital a fost comparat cu Andres Segovia și cu Jascha Heifetz pentru virtuozitatea sa incredibilă.
"Exploziv de carismatic", asa cum îl descrie publicația New York Times, Avi Avital a revigorat repertoriul pentru mandolină, cerându-le compozitorilor actuali să-i scrie lucrări, inclusiv concerte, pe care apoi le-a prezetat în prime audiții fabuloase. I-au fost dedicate peste 100 de lucrări, dintre care amintesc concertele pentru mandolină și orchestră de Anna Clyne, Avner Dorman, David Bruce, Giovanni Sollima sau Concertul pentru mandolină și orchestă de Jennifer Higdon pe care îl vom asculta în seara de vineri, 10 noiembrie.
Simfonia a IV-a op. 36 în fa minor de Piotr Ilici Ceaikovski va fi ultima lucrare din program. În creația lui Ceaikovski, această simfonie, alături de opera Evgheni Oneghin, are ca idee dominantă soarta necruțătoare, denumită de Ceaikovski "fatalitate", ca o forță ce neagă dreptul omului la fericire.
Finalul simfoniei sale însă devine luminos. Iată cuvintele lui Ceaikovski despre această revenire la buna dispoziție: «Dacă nu găsești în tine motive de bucurie, privește la ceilalți oameni. Bucură-te de veselia altora!»
Credit foto: Dani Miller