Antonin Dvorak 175...
"Singurul contemporan demn de a fi luat în considerare..." (Johannes Brahms)
...În schimb, pentru el, Brahms era o enigmă, căci, se întreba, de ce cineva "ar lua locul foarte obositor al unui corector. Nu cred că există alt muzician de statura lui în lume care ar face așa ceva" continua Dvorak... Aceasta în vreme ce artistul ceh se afla la New York iar hamburghezul îi îngrijea partiturile spre a fi publicate la editura lui Simrock. Astfel, romanticul german a înțeles să mențină trează atenția iubitorilor de muzică în legătură cu mai tânărul confrate plecat peste ocean și a contribuit la decizia acestuia de a se întoarce definitiv în Europa, cinci ani înainte de debutul secolului al XX-lea. Iar afecțiunea lui Brahms pentru Dvorak (odată stabilit cu soție și copii în Boemia) s-a dovedit și mai mare, atunci când l-a invitat să locuiască la Viena și, mai mult, i-a oferit sa-l ajute material, el însuși neavând pe nimeni de întreținut. Apreciind și această nouă dovadă de prietenie, totuși Dvorak nu a vrut cu nici un chip să-și părăsească locurile natale.
Se împlinesc 175 de ani de când a venit pe lume la Nelahozeves, la câțiva km nord de Praga, Antonin Leopold Dvorak, iar noi îl sărbătorim cum se cuvine recunoscându-i meritele peste veacuri. Reprezentant major al tendințelor de mixare a principiilor romantice în creația secolului al XIX-lea cu idiomul tradițional al muzicii naționale, a fost acel inovator în vremea lui care a reușit, alături de Smetana să dea profil particular artei sunetelor în Cehia, și azi inconfundabile. Mai mult, la maturitate a răspuns chemării confraților de dincolo de ocean de a ajuta în procesul didactic de la New York, din poziția de director al Conservatorului Național de Muzică din metropola americană, implicându-se în cercetarea surselor populare specifice locului, preluarea lor în creație și definirea astfel a unui stil propriu americanilor din epocă. A găsit în resursele inedite ale jazz-ului locul de unde să pornească în întreprinderea lui iar urmarea se știe - a dat un prim imbold în realizarea idealurilor amintite.
Din perioada americană provin multe partituri care se autodefinesc încă din titlu
Capodopere precum Cvartetul american, Cvintetul american, Simfonia "Din lumea nouă" etc... sunt exemple, dar și altele identificate din conținut (Sonatina americană). Nicicând, însă nu lipsește din toată muzica lui Dvorak filonul ceh de care nu s-a lepădat în nici o partitură. Dragostea din tinerețe pentru opera lui Wagner se desprinde din dramaturgia și din textura muzicii sale, după cum mai târziu s-a vădit cea pentru creațiile lui Brahms. Și vom găsi în catalogul lucrărilor lui Dvorak seturi de Dansuri slave având ca model Dansurile ungare de Brahms. Simfonia a VI-a se pare că avut ca model a doua brahmsiană, dar și aici spiritul boemian răsare pretutindeni... Spre deosebire de german, însă, Dvorak s-a lăsat furat și de genul-emblemă al romantismului, poemul simfonic, căruia i-a dedicat o scurtă perioadă din viață, completând lista opusurilor cu 6 asemenea. De această dată nu doar influențele muzicale ale folclorului ceh dar și literatura cu basmele, baladele din acel fond i-a fost punct de plecare.
O legătură cu Brahms apare și în ceea ce privește apelul la genul concertului instrumental, în care Dvorak a lăsat trei partituri, una însă de excepție: Concertul pentru violoncel pe care Brahms l-ar fi admirat în asemenea măsură încât ar fi spus că dacă ar fi știut "că se poate scrie un asemenea concert" l-ar fi scris el de mult!!! (Iar noi avem versiunea de excepție semnată Jacqueline du Pre și Sergiu Celibidache). Înainte de acesta, însă, Dvorak mai compusese o lucrare similară pentru vioară cu gândul la Joseph Joachim (prietenul lui Brahms, cum știm!). Le vom auzi pe amândouă în maratonul nostru dedicat compozitorului ceh la 175 de ani de la naștere. După cum îl vom auzi și pe mai puțin cunoscutul concert pentru pian, considerat de mulți imposibil de cântat!!!
Redutabil simfonist
Și pentru că nu poate lipsi dintr-o asemenea emisiune Simfonia a IX-a, ea va încheia maratonul nostru, după ce vom mai fi parcurs pași spre această încununare a creației, cu diafana Serenada pentru coarde, cu elaboratele Variațiuni simfonice și veselele Dansuri slave op. 72. Iar, pentru tihna auzului nostru, inserăm printre ele puțină muzică de cameră, desigur fără a uita Cvartetul american...
Toate acestea, joi 8 septembrie de la ora 15,30, până la ora 21.00.