Alisa Weilerstein si Rafael Payare, dialog interpretativ 'in familie' in direct de la Glasgow
Se vorbește mereu despre cât de important este dialogul interpretativ între un solist și dirijorul ansamblului, cât de mult contează înțelegerea dintre ei, comunicarea, felul în care se ascultă unul pe celălalt. De multe ori purtătorii celor două nume scrise cu litere de o șchioapă pe afișul manifestării respective se întâlnesc pentru prima oară chiar pe scenă, la repetiția din ziua concertului și atunci "rezonanța" lor artistică trebuie atinsă într-un timp record.
In cazul acestui concert al stagiunii Orchestrei Simfonice BBC Scoția, transmis în direct de la Glasgow, cei doi protagoniști nu pot beneficia de nici o "circumstanță atenuantă": dirijorul Rafael Payare (de origine venezueleană) este din 2012 soțul violoncelistei Alissa Weilerstein din Statele Unite ale Americii! Doar agenda foarte bogatei activități internaționale a fiecăruia dintre ei ar putea să justifice dificultățile punerii de acord într-unul dintre opusurile concertante de mare complexitate dedicate violoncelului în secolul XX, așa cum este Concertul nr.2 de Șostakovici.
Dincolo de glumă, prezența lui Rafael Payare a confirmat o autentică valoare a baghetei sale în câteva dintre programele transmise în direct la Radio România Muzical prin intermediul Uniunii Europene de Radio: de la Copenhaga (unde a câștigat în 2012 Concursul de dirijat "Malko", premiu în urma căruia a obținut numeroase programări în stagiuni europene) dar și din alte centre culturale importante din spațiul arhipelagului britanic.
Alisa Weilerstein - de la "ferocitate la reverie"
Despre violoncelista Alisa Weilerstein s-a scris mult în ultimii ani, premiile obținute adăugându-se succeselor care s-au acumulat pe cartea sa de vizită. Am urmărit-o într-o vibrantă versiune "live" a Concertului de Elgar, sub bagheta lui...Daniel Barenboim. Sensibilă, trăind cu patos fiecare frază, dar și cu naturalețe, cu distincție, cu acuratețe și eleganță firească ...Am mai ascultat-o și în Dvorak, dar și în Concertul nr.1 de Șostakovici, despre care cronicarii s-au întrecut în laude, unul dintre ei menționând chiar că paleta expresiei sale este extinsă de la ..."ferocitate la reverie". Crescând într-o familie de muzicieni profesioniști Alisa Weilenstein a studiat nu numai violoncelul (pe care ea "l-a ales", înainte de a împlini 4 ani) ci și filozofie, activitatea sa interpretativă solistică și camerală derulându-se într-un iureș impresionant pentru orice tânăr și cu atât mai mult pentru unul care - de la 9 ani - a trebuit să se adapteze rigorilor diabetului...
In această toamnă, Alisa Weilerstein alternează recitalurile camerale și versiuni ale Concertului nr. 2 de Șostakovici pe care l-a cântat (și înregistrat) la început de octombrie la Munchen cu Orchestra Radiodifuziunii Bavareze, week-end-ul trecut la Barcelona și îl va prezenta și la Cincinatti, în primele zile de decembrie, când se va reîntâlni pe podium cu soțul ei. Dar până atunci urmează un turneu cu 7 recitaluri în doar 10 zile (Bruxelles, Bonn, Copenhaga, Hamburg, Londra, Paris, Istanbul) și un recital la Boston, în trio cu... mama - la pian și tata - la vioară (carierele celor doi părinți fiind apreciate și în plan interpretativ dar și pedagogic, Donald Weilerstein - membru fondator al Cvartetului "Cleveland" fiind nominalizat de 7 ori la premiul Grammy).
După ce a ascultat-o pe Alisa Weilerstein cântând Concertul nr.2 de Șostakovici cu Orchestra Halle dirijată de Marc Elder la Manchester, în martie 2015 , cronicarul de la "The Guardian" a considerat-o unul dintre puținii muzicieni capabili să descopere imaginea sonoră adecvată acestui opus din 1966, remarcând felul în care a trecut de la "frumusețea senzuală a pasajelor liniștite la izbucnirile aspre, demonice, relevate cu furie expresivă"...
Rafael Payare, un tânăr și foarte activ dirijor venezuelean, soțul Alisei Weilerstein
Și în această nouă stagiune, Rafael Payare lărgește considerabil "harta" aparițiilor sale dirijorale: la început de septembrie a debutat pe afișul Orchestrei Radio din Frankfurt; lui i s-a încredințat tot în Germania conducerea concertului de închidere al ediției cu numărul 25 a Festivalului "Mecklenburg-Vorpommern", acum o lună, la pupitrul Orchestrei Radiodifuziunii Nordgermane. In 14 septembrie a încheiat la Rimini - împreună cu Royal Philharmonic Orchestra, solist fiind Pinchas Zukerman - seria concertelor simfonice din cadrul "Sagra Musicale Malatestiana", într-o succesiune de mare prestigiu: Filarmonica della Scala cu Daniel Harding, Orchestra "Mariinski" cu Valeri Gergiev, Filarmonica din Israel cu Zubin Mehta... In acel program de la Rimini a figurat și Simfonia a 7-a de Dvorak pe care o puteți asculta și în transmisiunea directă de la Glasgow, din 22 octombrie.
In 8 octombrie, Rafael Payare a debutat în fruntea Orchestrei Philharmonia la Royal Festival Hall din Londra (cu "Tablourile dintr-o expoziție" de Musorgski-Ravel și uvertura - fantezie "Romeo și Julieta") secondându-l pe Daniil Trifonov în ultimele două opusuri concertante de Rahmaninov.
Inceput de toamnă alert pentru cariera dirijorului de 35 de ani care - pe parcursul verii - a avut și o intensă activitate pe continentul american: prima ediție a Festivalului Castleton (condus înainte de Lorin Maazel) în care Payare a fost "Dirijor pricipal" a însemnat pentru 4 spectacole (difuzate și în live-streamimg) cu opera "Romeo și Julieta" de Gounod, dar și un program cu Simfonia a IX-a de Beethoven, în memoria lui Lorin Maazel. A debutat la Festivalul de la Aspen (cu un afiș Liszt, de Falla și Berlioz - Simfonia fantastică) și apoi la Ravinia Festival cu Orchestra Simfonică din Chigaco - solist fiind Pinchas Zukerman. Iată ce înseamnă - în doar câteva repere recente - ascensiunea carierei dirijorul șef al Orchestrei Ulster, care, cu doar câteva luni înainte debutase la Filarmonicile din Viena și Munchen sau la Orchestra Simfonică din Londra.
Programul concertului live din 22 octombrie 2015
Revenind la stricta actualitate, programul de la Glasgow se deschide cu un opus în primă audiție datorat lui Gareth Williams, născut în Irlanda, școlit la Liverpool unde a și predat până acum 3 ani; mult preocupat de genul operei în contemporaneitate, Gareth Williams a inițiat și un proiect intitulat "Breath Cycle" la Scottish Opera, menit să îi ajute pe cei bolnavi de fibroză chistică prin tehnici speciale de cânt și control al respirației. Despre muzica lui Gareth Williams se vorbește în termenii "frumuseții care te copleșește, care te impresionează adânc".
Iată o invitație de a o descoperi, alături de capodopere ale creației concertante și simfonice ale veacurilor XX și, respectiv, XIX la Scena europeană, joi, 22 octombrie, de la ora 21.30, prin transmisiunea directă de la Glasgow a concertului Orchestrei BBC Scottland, un drum prin istoria muzicii din 1885 și până în prezent.